Škůdci zavírají desítky českých restaurací a obchodů

Od 1. ledna 2015 zahájila Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) kontroly v provozovnách společného stravování. Za necelé čtyři měsíce nařídila uzavření překvapivě velkého počtu podniků. Po výrazně zanedbaném úklidu byl třetím nejčastějším důvodem výskyt myšího trusu. Obrana proti škůdcům přitom může být jednoduchá – stačí zajistit odbornou prevenci a monitoring objektu.

Hlodavec chycený do pasti

Potraviny na pranýři a seznam uzavřených provozoven

Kompetenci ke kontrolám provozoven společného stravování získala Státní zemědělská a potravinářská inspekce od ledna 2015 v návaznosti na novelu zákona o potravinách. Seznam uzavřených podniků zároveň zveřejňuje na portálu Potraviny na pranýři, který od roku 2012 informuje spotřebitele o nejakostních, falšovaných a nebezpečných potravinách.

Mezi uzavřenými podniky jsou restaurace, rychlá občerstvení, bary, večerky, pivnice, cukrárny i maloobchody. V době vydání tohoto článku (4. 5.) bylo v přehledu 97 podniků z celé ČR. Mezi nejčastější důvody, které vedly k uzavření provozoven, patří:

  • Výrazně zanedbaný úklid (55 ×)
  • Nečistoty na podlaze (39 ×)
  • Výskyt myšího trusu (32 ×)
  • Poškození stěn (31 ×)
  • Výrazné znečištění všech prostor (26 ×)
  • Nečistoty na stěnách (26 ×)
  • Nečistoty na regálech či zařízeních (26 ×)

Přehled zjištěných skutečností, které odhalila SZPI při kontrolách od 1. 1. do 4. 5.

Přehled zjištěných skutečností, které odhalila SZPI při kontrolách od 1. 1. do 4. 5.

Z většiny snímků pořízených během kontrol je navíc na první pohled jasné, že kvalitní ochrana proti hlodavcům v objektech často chybí.

Víte, že:

  • v roce 2014 provedla SZPI 35 361 kontrol a udělila pokuty za téměř 100 milionů korun?
  • o uzavřených provozovnách informuje i mobilní aplikace Potraviny na pranýři? Aplikaci si můžete nainstalovat na Google Play, iTunes nebo Windows Phone Store.

Škůdci jako postrach restaurací a obchodů

Ochranu proti hlodavcům i ostatním škůdcům je dobré nepodceňovat nejen kvůli případným sankcím. Rozšíření škůdců má totiž zásadní vliv na pověst firmy. V době internetu se navíc negativní zprávy a informace o uzavření podniku šíří velmi rychle. A každý host si dobře rozmyslí, zda uzavřenou restauraci nebo prodejnu po jejím znovuotevření ještě někdy navštíví.

Podle informací od SZPI lze očekávat, že podobné kontroly budou stále častější. Cílem každého potravinářského provozu je proto zařadit škůdce mezi hosty, kteří mají vstup nadobro zakázán.

Monitory výskytu štěnic včetně profesionálního feromonu v kapslích

Monitory výskytu štěnic jsou užitečným pomocníkem při monitoringu škůdců v ubytovacích zařízeních

Prevence pomáhá

Pokud chcete zabezpečit své provozovny proti nejrůznějším škůdcům, doporučujeme zavedení preventivních opatření. Pro restaurace, prodejny rychlého občerstvení, bary, kavárny, obchody i další objekty nabízíme systémovou ochranu proti škůdcům a rozšířený program Apolo.

  • Systémová ochrana proti škůdcům zahrnuje důkladný monitoring objektu, rychlé vyhubení škůdců v případě potřeby a vedení dokumentace, kterou vyžadují kontrolní orgány.
  • Program Apolo využívá nejmodernější technologie šetrné k životnímu prostředí. Zároveň nabízí maximální účinnost prevence, monitoringu i hubení škůdců.

Škůdci v lepové pasti

Ochranu proti škůdcům v provozovnách společného stravování nedoporučujeme řešit vlastními silami. Pokud má být skutečně efektivní a bez zbytečných nákladů, potřebujete poměrně rozsáhlé zkušenosti. Podle zákonů navíc mohou speciální ochranné deratizace, dezinfekce a dezinsekce provádět pouze odborné firmy způsobilé ve smyslu zákona o ochraně veřejného zdraví.

Mohlo by vás zajímat